Kurikan kirkko

22.04.2012, 14:00
Kurikan kirkko
Kurikantie 13
Kurikka

Lauluyhtye Versio ja Tea Polso, urut

Vanhaa musiikkia Kurikan kirkossa

Sunnuntaina 22.4.2012 Kurikan kirkossa kuullaan lähinnä italialaisen renessanssin ja varhaisbarokin vokaali- ja urkuteoksista koostuva mieltä ja aisteja herkistävä, arjesta irrottava konsertti. Lauluyhtye Versio ja urkuri Tea Polso rakentavat musiikista kokonaisuuden, josta muodostuu messu alku- ja loppumusiikkeineen.

Keskiössä oleva messurekonstruktio koostuu Claudio Monteverdin (1567-1643) kahden eri messun osista sekä Giovanni Gabrielin (1554/1557-1612) urkumusiikista. Kyrie, Credo ja yksi Agnus Dei -osista kuuluvat neliääniseen messuun Messa a quattro voci da cappella, kun taas Sanctus ja Benedictus sekä osa Agnus Deistä ovat peräisin varhaisemmasta messusta Missa In illo tempore. Riemullisena Gloria-osana soi Tea Polson tulkitsema Gabrielin Jubilate Deo.

Claudio Monteverdi toimi renessanssin ja varhaisbarokin rajapinnassa. Varhaiset maalliset madrigaalit ja osa hengellisestä musiikista nojaavat vahvasti renessanssin ihanteeseen, jossa äänet ovat itsenäisiä ja samanarvoisia. Myöhemmissä teoksissa äänten samanarvoisuus vähenee, ja barokin piirteet korostuvat. Siinä missä kuusi- ja paikoin seitsemänääninen Missa In illo tempore noudattelee vielä perinteistä polyfoniaa, neliääninen messu enteilee venetsialaisten säveltäjien aina 1700-luvulle asti harjoittamaa stile antico -tyyliä.

Monteverdi sävelsi useita oopperoita, muuta näyttämömusiikkia ja yli kaksisataa madrigaalia, kirkkomusiikkia sen sijaan harvakseltaan. Vuonna 1610 syntyivät kuitenkin messu In Illo Tempore  ja laaja Vespro della Beata Vergine. Eri aikoina säveltämiään kirkkomusiikkiteoksia Monteverdi julkaisi kokoelmana Selva morale e spirituale  vuonna 1641.

Niin ikään renessanssin ja barokin aikakausien vaihteessa elänyt, Monteverdia hieman vanhempi italialainen Giovanni Gabrieli oli monikuoroisen tyylin kehittäneen venetsialaisen koulukunnan keskeisin edustaja. Kuoromusiikin lisäksi hän sävelsi paljon kosketinsoitinmusiikkia uruille ja cembalolle. Näistä kuullaan kaksi motettien sovitusta eli intabulaatiota uruille: Congratulamini ja Jubilate Deo. Vaikka intabulaatiot alun perin olivatkin vokaalimusiikkia, ne olivat tuohon aikaan hyvin yleisiä ja suosittuja kosketinsoitinmusiikin muotoja. Teoksissa kuuluu selkeästi monikuoroinen tyyli. Lisäksi Polso soittaa Toccatan, joka on tyypillistä varhaisbarokin improvisatorista, vapaampaa kosketinsoitintyyliä.

Konsertissa kuullaan myös pienimuotoisia motetteja muiden renessanssin keskeisten maiden kuten Flaamin, Ranskan ja Portugalin mestareilta.  Osa laulujen teksteistä ylistää Neitsyt Mariaa lempeänä ja laupeana hahmona, osa puhuttelee yleisemmällä tasolla, kuten portugalilaisen Duarte Lõbon Audivi vocem de caelo (Kuulin äänen taivaasta).

* * *

Vuonna 2003 perustettu Lauluyhtye Versio on vanhaan musiikkiin keskittyvä kokoonpano, jonka ohjelmiston ydintä rikastuttaa oman aikamme musiikki.

Ohjelmistossa on ollut muun muassa 1400-1600-luvuilla eläneiden Desprezin, Palestrinan, Victorian, Monteverdin ja Allegrin teoksia sekä 1900-luvulla syntyneiden Pärtin, Lauridsenin ja Tavenerin musiikkia.

Pääkaupunkiseudulta, Keski-Suomesta ja Keski-Pohjanmaalta tulevien laulajien muodostaman yhtyeen kokonaissointiin tuo oman värinsä mies- ja naisäänien yhdistäminen väliäänissä eli tenori- ja alttostemmoissa. Yhtyettä johti sen perustamisesta alkuvuoteen 2012  saakka Arto Anttila.

Kesällä 2010 Versio teki kiertueen Iso-Britanniaan ja pääsi tuolloin aloittamaan yhteistyön laulaja ja vanhan musiikin spesialisti John Potterin kanssa. Yhteistyö jatkuu edelleen. Kaustisen kamarimusiikkiviikolla 2012 Versio oli mukana ranskalaisen kapellimestarin Jean Tubéryn johtamassa messurekonstruktiossa, jonka painopiste oli Claudio Monteverdin vokaaliteoksissa.

Versiossa laulavat Heikki Isotalo, Aino Jalkanen, Johanna Lehesvuori, Jarmo Lintamo, Minna Muukkonen, Anne Palo, Aino Peltomaa, Sampo Rantakokko, Hilkka Rauhala ja Kristiina Vähäkangas.

Tea Polso aloitti musiikkiopinnot pianonsoitolla Keski-Pohjanmaan konservatoriossa jatkaen niitä myöhemmin Kaustisen musiikkilukiossa. Vuodesta 2004 lähtien hän opiskeli Sibelius-Akatemian esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa cembalonsoittoa Anssi Mattilan ja continuosoittoa Assi Karttusen johdolla. Lisäksi hän opiskeli urkujensoittoa opettajanaan Håkan Wikman. Cembalonsoiton A-tutkinnon hän suoritti erinomaisin arvosanoin vuonna 2008 Elina Mustosen johdolla. Polso jatkoi opintojaan kirkkomusiikin osastossa pääaineenaan urkujensoitto, josta hän suoritti A-tutkinnon erinomaisin arvosanoin Olli Porthanin johdolla vuonna 2011 valmistuen sen jälkeen musiikin maisteriksi.

Polso on toiminut etenkin continuosoittajana erilaisissa kamarimusiikkikokoonpanoissa ja orkestereissa kuten Chydenius-kapelli, Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri ja Helsingin Barokkiorkesteri. Hän on myös toiminut lukuisissa säestys- ja solistitehtävissä urkurina, cembalistina ja pianistina, muun muassa Vaasan ja Kokkolan oopperoiden produktioissa sekä erilaisten kurssien säestäjänä. Cembalon- ja urkujensoiton mestarikursseille hän on osallistunut opettajinaan mm. Mitzi Meyerson, Marieke Spaans, Christopher Stembridge, Jacques van Oortmerssen, Kati Hämäläinen ja  Kari Jussila.

Lauluyhtye Versio ja Tea Polso, urut, Kurikan kirkossa sunnuntaina 22.4.2012 klo 14. Monteverdi – Gabrieli – Lőbo – Guerrero – Desprez – de La Rue. Käsiohjelma 5 euroa.