Lauluyhtye Versio konsertoi Pyht\u00e4\u00e4n keskiaikaisessa kivikirkossa vapunalussunnuntaina 28.4.2019 klo 15.00. Konsertin p\u00e4\u00e4teoksena on portugalilaisen Manuel Cardoson vaikuttavatunnelmainen Requiem 1600-luvulta. Kuusi\u00e4\u00e4nisen sielunmessun lis\u00e4ksi konsertissa kuullaan kaksi espanjalaisen Tom\u00e1s Luis de Victorian motettia eli pienemp\u00e4\u00e4 hengellist\u00e4 laulua. Konsertti tarjoaa vappuh\u00e4lin\u00e4\u00e4n kyll\u00e4styneille oivallisen rauhoittumisen hetken ajattomien polyfonisten s\u00e4velien muodossa. Toki hienosta musiikista ovat tervetulleita nauttimaan kaikki kuulijat. Konserttiin on vapaa p\u00e4\u00e4sy, k\u00e4siohjelma 15\/10 \u20ac.<\/strong><\/p>\n\n\n\nRenessanssiajalla (n. 1400\u20131650) s\u00e4velt\u00e4j\u00e4mestareiden taidot kukoistivat ymp\u00e4ri Eurooppaa. Manuel Cardoso edustaa portugalilaisen polyfonian kultaista aikakautta ja h\u00e4nt\u00e4 arvostettiin suuresti jo elinaikanaan. J\u00e4lkipolville Cardoson tuotantoa on s\u00e4ilynyt valitettavan v\u00e4h\u00e4n, mutta onneksi yksi niist\u00e4 on s\u00e4velt\u00e4j\u00e4n ehk\u00e4 merkitt\u00e4vin teos \u2013 Missa pro defunctis, \u201dmessu kuolleiden puolesta\u201d, vuodelta 1625. Cardoson tyyliss\u00e4 kuuluu uskollisuus Palestrinan ajan puhdasmuotoiseen polyfoniaan: vaikka joitakin tuohon aikaan jo yleisi\u00e4 barokin vivahteita pyrkii mukaan, on tyyli eritt\u00e4in leimallisesti renessanssia. Cardoso k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Requiemiss\u00e4\u00e4n my\u00f6s muita vanhahtavia tapoja, kuten melodian sijoittamista pitkiin nuotteihin polyfonian taustalle (cantus firmus) tai yksi\u00e4\u00e4nisten keskiaikaisten melodioiden ja polyfonian vuorottelua (alternatim). Toisaalta Cardoson tyyliss\u00e4 on havaittavissa my\u00f6s Iberian niemimaalle tunnusomaista soinnillista surumielisyytt\u00e4, mik\u00e4 sopiikin hyvin sielunmessun tunnelmaan.<\/p>\n\n\n\n
Sielunmessu eli requiem on katolisen kirkon jumalanpalvelus, jossa rukoillaan edesmenneiden puolesta. Sielunmessun alkuper\u00e4inen perinne liittyy kiirastulen k\u00e4sitteeseen. Messun rukouksien katsotaan lyhent\u00e4v\u00e4n poisnukkuneiden kiirastulessa viett\u00e4m\u00e4\u00e4 aikaa. Toisaalta requiemeill\u00e4 on aina ollut my\u00f6s yleisempi, t\u00e4rke\u00e4 lohdun ja toivon tuojan rooli menetysten keskell\u00e4 \u2013 kaunis musiikki voi lievitt\u00e4\u00e4 tuskaisiakin tunteita ihmeellisell\u00e4 tavalla. Vuosisatojen aikana voimakas teema onkin s\u00e4ilynyt s\u00e4velt\u00e4jien suosiossa ja erilaisia versioita on syntynyt satoja. Vaikka requiemej\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n monesti p\u00e4\u00e4si\u00e4isen\u00e4 ja pyh\u00e4inp\u00e4iv\u00e4n\u00e4, eiv\u00e4t ne suoraan liity mihink\u00e4\u00e4n liturgiseen juhlaan, vaan ovat ajankohtaisia ymp\u00e4ri vuoden.<\/p>\n\n\n\n
Cardoson sielunmessun t\u00e4ydent\u00e4jin\u00e4 kuullaan kaksi motettia Espanjan tunnetuimman renessanssis\u00e4velt\u00e4j\u00e4n Tom\u00e1s Luis de Victorian omasta sielunmessusta. Taedet animam meam on yksinkertainen toteamus Jobin kovasta kohtalosta. Versa est in luctum jatkaa samaa teemaa hieman rohkeammalla polyfonialla pid\u00e4tyksineen ja jopa yll\u00e4tt\u00e4vine soinnutuksineen.<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
Cardoso: Requiem
<\/strong>Lauluyhtye Versio
Pyht\u00e4\u00e4n kirkko, Harjuntie 11
Su 28.4.2019 klo 15.00
Vapaa p\u00e4\u00e4sy, k\u00e4siohjelma 15\/10 \u20ac
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Lauluyhtye Versio konsertoi Pyht\u00e4\u00e4n keskiaikaisessa kivikirkossa vapunalussunnuntaina 28.4.2019 klo 15.00. Konsertin p\u00e4\u00e4teoksena on portugalilaisen Manuel Cardoson vaikuttavatunnelmainen Requiem 1600-luvulta. Kuusi\u00e4\u00e4nisen sielunmessun lis\u00e4ksi konsertissa kuullaan kaksi espanjalaisen Tom\u00e1s Luis de Victorian motettia eli pienemp\u00e4\u00e4 hengellist\u00e4 laulua. Konsertti tarjoaa vappuh\u00e4lin\u00e4\u00e4n kyll\u00e4styneille oivallisen rauhoittumisen hetken ajattomien polyfonisten s\u00e4velien muodossa. Toki hienosta musiikista ovat tervetulleita nauttimaan kaikki kuulijat. Konserttiin… Read more →<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/454"}],"collection":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=454"}],"version-history":[{"count":9,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/454\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":466,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/454\/revisions\/466"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=454"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=454"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=454"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}