{"id":577,"date":"2022-08-31T08:52:58","date_gmt":"2022-08-31T06:52:58","guid":{"rendered":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/?p=577"},"modified":"2022-09-01T07:35:35","modified_gmt":"2022-09-01T05:35:35","slug":"salva-nos-konsertti-olaus-petrin-kirkossa-18-9-2022-klo-16","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/salva-nos-konsertti-olaus-petrin-kirkossa-18-9-2022-klo-16\/","title":{"rendered":"Salva nos! – konsertti Olaus Petrin kirkossa 18.9.2022 klo 16"},"content":{"rendered":"\n

Konsertissa kuullaan joukko englantilaisen renessanssimusiikin helmi\u00e4, jotka poikkeavat \u00e4kkiv\u00e4\u00e4rill\u00e4 ja toisaalta dramaattisemmilla ja dissonoivemmilla tavoilla etel\u00e4eurooppalaisesta renessanssista, sek\u00e4 pari n\u00e4iden teosten seuraan sopivaa barokin s\u00e4vellyst\u00e4. Lauluyhtye Versio on kutsunut konserttikokonaisuutta suunnittelemaan ja toteuttamaan kuoronjohtaja ja laulaja George Parrisin.<\/p>\n\n\n\n

John Sheppardin Libera nos, salva nos<\/em> on syntynyt gregoriaanisen s\u00e4velm\u00e4n ymp\u00e4rille. Harmoniat vaihtuvat levollisesti, ja sointumaailma on ajoittain aivan paikallaan pysyv\u00e4\u00e4 – n\u00e4ist\u00e4 syntyy seesteinen tila, jonka yll\u00e4 sopraanostemmat ik\u00e4\u00e4n kuin leijuvat. Samaan psalmien pyh\u00e4n kolminaisuuden tekstiin perustuu Robert Parsonsin Deliver me from my enemies<\/em>, joka nojautuu tiukasti imitaatioon ja rakentuu kahden ylimm\u00e4n \u00e4\u00e4nen kaanonin ymp\u00e4rille.<\/p>\n\n\n\n

Orlando Gibbonsin suurenmoiset iltapalvelukseen s\u00e4velletyt Magnificat<\/em> ja Nunc dimittis<\/em> ovat oman lajinsa mestariteoksia. Musiikin ja tekstin liitto sek\u00e4 tempo- ja dynamiikkavaihtelut rakentavat konfilktin stemmojen v\u00e4lille. William Mundyn Sive vigilem<\/em> puolestaan on hyvin ytimek\u00e4s s\u00e4vellys, joka suorastaan v\u00e4lttelee melismoja. Robert Whiten Lamentaatioissa<\/em> jokainen osa alkaa eri kirjaimella heprean aakkosten mukaan, ja vuoroin teksti on Jeremiaan valitusvirsist\u00e4. Synk\u00e4t ja koruttomat lamentaatiot kehittyv\u00e4t ja kasvavat kohti Jerusalem-osiota.<\/p>\n\n\n\n

Henry Purcell k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mestarillisesti harmonioita s\u00e4vellyksess\u00e4\u00e4n Remember not, Lord, our offences<\/em>, jossa s\u00e4velt\u00e4j\u00e4 saa mahtumaan valtavan draaman kaaren t\u00e4h\u00e4n hienoon, kestoltaan lyhyeen s\u00e4velykseen. Purcellin toinen t\u00e4ss\u00e4 konsertissa kuultava teos, n\u00e4\u00e4ntyneen ja onnettoman rukous Hear my prayer, O Lord<\/em> on 8-\u00e4\u00e4ninen s\u00e4vellys, jossa intensiteetti kasvaa kohti valtavaa dissonanssia, joka purkautuu ep\u00e4toivoiseen kadenssiin.<\/p>\n\n\n\n

Konsertin s\u00e4velt\u00e4j\u00e4t eliv\u00e4t ja tekiv\u00e4t ty\u00f6t\u00e4ns\u00e4 aikoina, jolloin Englannin hovissa ehti tapahtua useita vallanvaihdoksia. Hallitsijan uskonto vaikutti aina my\u00f6s kirkon linjaan ja sit\u00e4 my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s kirkkomusiikkiin. Esimerkiksi Parsonsin s\u00e4vellysty\u00f6ss\u00e4 sanotaan n\u00e4kyv\u00e4n jumalanpalvelusmusiikin muodot Edward VI:n varhaisesta anglikaanisuudesta Maria I:n katolistamistoimien kautta Elisabeth I:n vakiinnuttamaan protestanttisuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Turbulenssia riitti hovin ja kirkkomusiikkis\u00e4velt\u00e4jien el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tuolloin, mutta musiikki on varmasti suonut rauhoittumisen hetken tuon ajan kirkonmenoissa. T\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n rauhattomassa ja ep\u00e4varmassa maailmanmenossa t\u00e4m\u00e4n konsertin musiikki tarjoaa saman: nyt on hetki hiljenty\u00e4 kuuntelemaan taivaallista musiikkia Olaus Petrin kirkon holvien alla. Tervetuloa konserttiin! <\/p>\n\n\n\n

Lauluyhtye Versio ja Pilvi Listo-Tervaportti, urut
Liput 20\/15\u20ac tuntia ennen ovelta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Konsertissa kuullaan joukko englantilaisen renessanssimusiikin helmi\u00e4, jotka poikkeavat \u00e4kkiv\u00e4\u00e4rill\u00e4 ja toisaalta dramaattisemmilla ja dissonoivemmilla tavoilla etel\u00e4eurooppalaisesta renessanssista, sek\u00e4 pari n\u00e4iden teosten seuraan sopivaa barokin s\u00e4vellyst\u00e4. Lauluyhtye Versio on kutsunut konserttikokonaisuutta suunnittelemaan ja toteuttamaan kuoronjohtaja ja laulaja George Parrisin. John Sheppardin Libera nos, salva nos on syntynyt gregoriaanisen s\u00e4velm\u00e4n ymp\u00e4rille. Harmoniat vaihtuvat levollisesti, ja sointumaailma on… Read more →<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/577"}],"collection":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=577"}],"version-history":[{"count":5,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/577\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":583,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/577\/revisions\/583"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=577"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=577"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/lauluyhtyeversio.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=577"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}